Op het moment dat je gebruik maakt van fleet management software dan kun je ook gebruik maken van geofence. Geofence is een soort van digitaal hek dat je om een gebied heen zet. Je kunt gebruik maken van een cirkel, een vierkant of gewoon een rechte lijn. Je kunt instellen dat je meldingen krijgt als zich binnen dit afgebakende gebied personen of voertuigen zich bewegen. Zo kun je bijvoorbeeld in de gaten houden wanneer je chauffeurs het depot verlaten of een gevaarlijk gebied inrijden wat je in de gaten wilt houden voor als er zich ineens een incident voordoet. Je kunt het ook gebruiken om juist te voorkomen dat iemand een bepaald afgebakend gebied binnengaat.
Geofence is een tool binnen je fleet management systeem
Geofence is maar een van de vele mogelijkheden die je hebt bij het gebruik van fleet management tracking software. Je kunt tevens de exacte locatie van je voertuigen real time volgen en zo inspringen op het moment dat er zich een incident voordoet en de planning hierop aanpassen. Tevens kun je het rijgedrag van je chauffeurs monitoren en of ze zich aan de rij- en rusttijdenwet houden. Door het monitoren van het rijgedrag van je chauffeurs kun je een oogje erop houden of ze geen roekeloos rijgedrag vertonen en zo zorgen voor een veiligere werkomgeving. Ook kun je gebruik maken van meldingen over de status van onderhoud van je voertuigen. Op deze manier kun je makkelijk in de planning de nodige bezoekjes voor onderhoud plannen en zo de levensduur van je wagenpark verlengen. Ook kun je de brandstofkosten in de gaten houden.
De voordelen van fleet management software
Een fleet management systeem biedt vele voordelen. Je kunt je brandstofkosten verlagen en daarnaast ook zorgen dat je rapportages verbeteren. Je hebt namelijk de beschikking over echte data die je makkelijk kunt omzetten in lange termijn analyses voor je rapportages. Op deze manier kun je strategisch doordachte beslissingen maken die ervoor zorgen dat je efficiënter en productiever gebruik maakt van je logistieke bedrijfsprocessen. Daarnaast kun je de klanttevredenheid verbeteren. Je kunt meldingen instellen gedurende het proces van verzending van goederen of het leveren van diensten. Zo kun je klant exact in de gaten houden wat er wanneer gebeurt en wanneer ze het pakje kunnen verwachten bijvoorbeeld. Dit kan tevens met een nauwkeurige aankomsttijd aan ze doorgegeven worden.